La CUP rebutja que l’Ajuntament censuri una exposició perquè a les fotografies es vegin cossos nuus

El veto de Cultura a les fotos eròtiques de Manu Gordillo retrotrau Terrassa als anys de la censura franquista i la moral puritana, alhora que converteix la petició d'acollir l'obra censurada d'ARCO en un acte de cinisme

Manu Gordillo, fotògraf d’àmplia projecció i resident a Terrassa, acaba d’inaugurar una mostra fotogràfica amb exemples de la seva obra dels darrers 20 anys, anomenada “Por el amor a la fotografia”. Tanmateix, no ho ha fet a una sala municipal, tal com portava sol·licitant –assegura- des de l’any 2008. I és que l’Ajuntament ha rebutjat la presència de Gordillo per entendre que les seves fotografies “poden ferir susceptibilitats”, en mostrar majoritàriament cossos nuus.

Gordillo va revel·lar divendres passat, durant la roda de premsa de presentació, que s'ha vist forçat a buscar un espai privat perquè l'Ajuntament no li permetia exposar a les sales que havia demanat. En primer lloc la Sala Muncunill, indret cultural que ja ha acollit exposicions ‘transgressores’ com la més recent d’Ocaña. Després de ser denegada, hi va haver una oferta per exposar a la sala Soler i Palet –explica l’artista-, però aquesta també va decaure.

Segons el comissari de l’exposició, el també fotògraf local Cristóbal Castro, des de la regidoria de Cultura els van fer saber -l’any passat- que no permetrien la mostra a una sala pública al·legant que les fotos "poden ferir susceptibilitats", que “no són per tots els públics” i que corrien el risc que ho veiessin “nens i nenes”. Mentre que l’abril de 2018, en una darrera petició, la contesta de Cultura va ser que l’exposició es podria fer si canviaven les fotografies eròtiques per unes de contingut social, explica el comissari Cristóbal Castro.

Coneixent aquesta seqüència dels fets, des de la CUP instem la regidoria de Cultura a explicar perquè creu que unes fotografies amb cossos nuus pot ofendre susceptibilitats. Si es confirma aquesta versió, estaríem davant un cas de censura. És lamentable que l’Equip de govern tingui por al cos humà i a l'erotisme i a sobre negui l'obra d'un artista propi de la ciutat. Tornem a la censura puritana? Encara ens escandalitza veure uns penis i unes mamelles? L'Església mana i el cos nu és pecat?

A més a més, aquesta censura es fa més dolorosa quan es contrasta amb les posicions públiques de l’Ajuntament. Com ara l’anunci, durant el ple de febrer, que Terrassa proposaria acollir l’exposició sobre els presos polítics censurada a ARCO, de l’artista Santiago Sierra. 'Postureig' mediàtic sí, però mentrestant censura a casa?

Gordillo, però, va buscar un espai privat que pogués acollir l’exposició. De fet, aquest dissabte passat ha estat inaugurada a les sales Salvador Alavedra i Cúpula dels Amics de les Arts. El seu president,Jordi Chueca, va fer una crida contra la censura durant les seves paraules d’obertura de la mostra, i va assegurar que els Amics de les Arts sempre serà un refugi per a les persones censurades, com ja ho havia albergat reunions il·legals durant el franquisme. A més a més, unes 30 veïns i veïnes de Can Parellada –el barri de l’artista- van donar suporta la mostra, així com altres aficionats a la fotografia. També hi eren membres de la CUP (independentment de les seves consideracions estètiques i preferències culturals). L’exposició, d’estil hiperrealista i quasi confonent l’espectador amb un llenç de pintura, vol il·lustrar el culte al cos que caracteritza el segle XXI a través de l’erotisme.

Instem la regidoria de Cultura a explicar perquè creu que unes fotografies amb cossos nuus pot ofendre susceptibilitats