La CUP denuncia la 'macdonalització' de Terrassa, que perd identitat a mesura que homogeneïtza el seu comerç

Els cupaires insten l'Ajuntament a prendre mesures urbanístiques per a evitar la seva obertura, així com la del centre comercial 'Terrassa Plaça'

 

Novament hem de lamentar l’anunci d'obertura a Terrassa d'una gran cadena alimentària, en aquest cas tant nociva com el fast food McDonalds. 

L’arribada d’un nova botiga d’aquesta macro-corporació transnacional, que ja compta amb dos establiments a la ciutat, és una passa més en la vampirització al que estan sotmetent a la restauració local i les botigues de barri. Mai millor dit, Terrassa camina cap a una “macdonalització” que li fa perdre la seva ànima i la converteix en una ciutat homogènia que es podria confondre amb qualsevol urbe europea.  

La seva aparició no difereix de la construcció del nou centre comercial Terrassa Plaça, projecte que ja hem demanat aturar immediatament amb les eines legals de les que disposa l’Ajuntament de Terrassa (i més concretament la regidora d’Urbanisme). Les contundents crítiques de dues associacions de veïns al projecte, coneguda la setmana passada, és una mostra més de la preocupació que suscita la transformació urbana que pateix Terrassa per culpa de les grans superfícies. 

La CUP ja va alertar que la proliferació de centres comercials anirà en detriment del comerç local de Terrassa. Precisament del comerç de barri de la ciutat, que intenta dinamitzar els barris des de sempre. I és que l'entrada d'aquests supermercats, a cop de talonari i permetent-se acumular pèrdues durant els primers anys a costa de destruir la competència local, no multiplicarà l'activitat comercial. Senzillament, la transforma a pitjor.

Perquè empitjorarà les condicions laborals dels treballadors; perquè els beneficis no revertiran a la ciutat, si no que seran deslocalitzats allà on estiguin els amos d'aquestes multinacionals; perquè destrueixen el teixit comercial dels barris; perquè porta els aliments en avió des de de milers de quilòmetres de distància, en comptes d'apostar per un model de proximitat; i perquè és, en suma, un model insostenible.

Per això creiem que l'Ajuntament hauria d'haver actuat ja, donat que disposa de mesures legals en l'àmbit urbanístic i d'Ordenació del Territori, amb el fi d'impedir la vampirització i canibalització del comerç local de Terrassa (com podria ser la modificació parcial del POUM o la suspensió de llicències temporal). 

A més a més, la CUP vol destacar que no és queda a la trinxera de la negativa i la crítica fàcil. A la proposta de moratòria de 3 anys a la instal·lació de noves grans superfícies, que vam promoure a l’octubre, cal afegir altres propostes econòmiques com el foment de les clàusules socials a les licitacions de l’Ajuntament, el foment de la contractació d’empreses cooperatives mitjançant ‘reserva de contractes’, la priorització en el treball amb entitats financeres de banca ètica i la creació d’un Consell Local d’Economia Social i Solidària (ja en tràmit).

McDonald's i Terrassa Plaça són una passa més en la vampirització al que estan sotmetent a la restauració local i les botigues de barri

 

Perquè empitjorarà les condicions laborals dels treballadors; perquè els beneficis no revertiran a la ciutat