La CUP denuncia que externalitzar la gestió dels busos suposa regalar cada any uns beneficis de 800.000 euros a les empreses privades

El regidor Marc Medina aposta perquè l’Ajuntament assumeixi la gestió directa, tal com ho ha fet amb l’aigua pública, i denuncia la repetida aliança del PSC amb les dretes

 

 Els busos urbans són un servei absolutament essencial per la ciutat. No només això: També són una competència de prestació obligatòria per l’Ajuntament (qui sempre serà el titular del servei, independentment de la forma de gestió que s’utilitzi per prestar-lo).

Malauradament, el govern del PSC, amb suport de les dretes (PdeCAT, C’s i PP) ha optat per  mantenir l’externalització del servei de bus i iniciar un nou procés de licitació. Una concessió que comportarà amb tota seguretat un empitjorament de les condicions laborals de les treballadores, posarà en qüestió la qualitat del servei, i mancarà de transparència i de la possibilitat de control per part de la ciutadania. Malgrat els múltiples desavantatges de gestió que implica l’externalització, el més greu és que regalarà a les multinacionals del transport entorn a 780.000 euros de diners públics, que són el potencial benefici econòmic anual previst per la concessionària que guanyi el concurs.

Per això, la CUP va votar ahir en contra d’aquesta externalització del servei. «Creiem que la gestió directa és l’única manera de garantir un transport públic de qualitat i accessible per a totes les persones, independentment de la seva condició, del seu barri, o de la seva situació econòmica», explica Medina, tot afegint: «És l’única manera de garantir unes condicions laborals dignes, i de tenir un servei de transport públic al municipi que tingui com a objectiu prioritari la sostenibilitat ambiental»,afegeix.

Les dretes, unides

Malgrat que TeC i ERC també s’han mostrat favorables a la gestió directa, les esquerres no són majoria al Ple de Terrassa. I el PSC, en la seva versió més contradictòria (aigua si, busos no?) s’ha recolzat en les dretes per perpetrar aquesta privatització. Es demostra així que, en assumptes essencials pel manteniment dels interessos de les multinacionals del transport, el PdeCAT vota el mateix que Ciutadans i PP. I no és la primera vegada que passa. No fa gaire que el Ple va aprovar el plec de condicions de la neteja d’equipaments, amb combinació de les dretes i PSC.

La CUP també lamenta que no es pugui saber com hauria estat l’escenari de gestió directa, ja que l’estudi encarregat pel PSC es valoraven totes les possibles opcions excepte la municipalització. Però és que l’estudi sobre la forma «més eficient i sostenible» de prestar un servei de competència local no és una possibilitat que tinguin dels Ajuntaments, sinó una obligació legal. Així ho apunta l’article 85.2 de la LBRL, que ho explicita de forma clara: “Los servicios públicos de competencia local habrán de gestionarse de la forma más sostenible y eficiente”.

A més a més, iniciar un expedient de contractació quan només falten 3 mesos per les eleccions municipals de 2019 és obscè. «El PSC han decidit, tant si com no, tirar endavant amb el contracte i deixar-ho tot ‘atado y bien atado’, que diria aquell; no sigui que la ciutadania digui prou a les eleccions vinents».