La CUP anima l’Ajuntament a buscar relleu humà per mantenir obertes botigues emblemàtiques com La Esmeralda i Edima

Creu que la regidoria de Comerç ha de fomentar proactivament el relleu generacional, ja que són part de la memòria sentimental de Terrassa

 

L’imparable tancament del petit comerç ha prosseguit durant l'estiu i inici del nou curs a Terrassa. Les darreres persianes que s’han abaixat són les de la merceria La Esmeralda i les de la cafeteria Brasilia, que iniciaren la seva tasca el 1922 i el 1961, respectivament, tot i que en breu també ho farà la cèlebre botiga aeromodelística Edima (que ja ha cobert l’aparador amb embolcall marró), i que ja a la primavera anuncià el seu final progressiu fins a la tardor.  

Davant aquesta onada de tancaments, que és una constant des de fa anys a la ciutat, la CUP insisteix l’Ajuntament en que prengui mesures contundents en defensa de les botigues locals. De fet, el consistori ja té un programa anomenat Re-Empresa que es dedica precisament a posar en contacte persones que cedeixen els seus negocis encara en funcionament cap a persones que vulguin re-emprendre’l. Encara més: La XES (Xarxa d’Economia Social) va presentar aquest mateix dimecres el seu programa "Comerç Local, Comerç Cooperatiu", que tracta de fomentar un impuls cooperatiu per a comerços i empreses locals en risc de tancament. Habitualment, doncs, es tracta d’una generació més gran (o que plega per jubilació i manca de relleu) fent un traspàs simbòlic, emocional i comercial a una generació més jove (que té dificultats per accedir a crèdit o per muntar un projecte des de zero).

Per tant, existeixen diferents eines per intentar garantir el relleu generacional dels botiguers, que l’Ajuntament ha d’intentar aplicar amb especial èmfasi en casos com aquests. I és que tant Edima com La Esmeralda, fins ara regentada per Carme Vigués, són susceptibles d’estar afectats per un Pla de Protecció de BotiguesEmblemàtiques. La CUP ja va presentar aquesta proposta a l’Equip de Govern, el febrer de 2016, però va ser rebutjada per la regidoria de Comerç. 

I és que les botigues emblemàtiques són part de la memòria sentimental i històrica de Terrassa. Però la combinació de diferents factors està fent que alguns d'aquests comerços es vegin forçats a tancar, com ha estat el cas d'Electrodomèstics Humet, la cistelleria del carrer de les Parres, la botiga de banys Vidre Pla, el Forn Vergés del carrer Sant Pere, la botiga aeromodelística i de joguines Edima i altres.    

"Des de la CUP ja hem alertat moltes vegades que la proliferació de centres comercials i macro-supermercats a Terrassa suposen una competència deslleial envers el petit comerç de la ciutat", explica Zurimendi. Per això, afegeix, "animen l'Ajuntament a estudiar novament la possible implantació d’una moratòria a grans superfícies, com ja s’ha fet a territoris com les Illes Balears, co-governades pels socialistes".

I sobretot, l’instem a elaborar un Pla de Protecció de comerços genuïns, emblemàtics i centenaris de la ciutat de Terrassa que estan en risc de desaparició ja sigui per motius privats (com la manca de successió o la inviabilitat del negoci); o la més que evident pressió immobiliària. Una comissió tècnica podria ser l'encarregada de desenvolupar aquest pla, tot incloent incentius per a la conservació i manteniment d’aquests establiments.

Entre les mesures pràctiques que es poden estudiar trobem l’elaboració d’un mapa d'establiments emblemàtics, accions per donar a conèixer tant l'arquitectura com els rètols històrics, així com la possible suspensió de llicències d'obres en botigues emblemàtiques per evitar canvis moderns que les desvirtuïn. Igualment, la regidoria de Promoció Econòmica podria generar una línia d’assessorament específic per a aquest tipus de locals.