La CUP alerta que la reforma que proposa l'Ajuntament significa posar-lo a la venda de grans franquícies

Els anticapitalistes celebren demà a Terrassa una jornada de debat amb experts d'arreu de Catalunya per reflexionar col·lectivament sobre quin tipus de reforma volen

La possible reforma del Mercat de la Independència costarà 17 milions d'euros i 4 anys d'obres. Però malgrat la magnitud del projecte, la regidoria de Comerç l'està impulsant sense participació ciutadana real. De fet, l'estudi d'arquitectura contractat per redactar l'esborrany del nou Pla Director sembla ser poc coneixedor de la realitat terrassenca.

Dos exemples: Per una banda, els arquitectes no s'ha reunit amb cadascú dels paradistes de la plaça per consultar les seves necessitats i problemàtiques que pateixen. Malgrat que sí s'han entrevistat amb la Junta de l'associació (del tot necessari i forma organitzativa dels propis comerciants), és ben poca cosa tenint en compte que cobren milers d'euros per redactar la proposta (l'Ajuntament destina els 100.000 euros que han rebut de la Diputació per finançar aquest avantprojecte i projecte, així com altres millores al Mercat). Encara més: Si membres de la CUP s'ha pogut entrevistar amb una trentena de parades, els arquitectes (que cobren per això) també podrien haver-ho fet. Però a la plaça ni els coneixen la cara, segons alerten els propis paradistes.

Un altre detall que demostra el desconeixement del Mercat per part d'aquests arquitectes és que han inclòs premises falses al seu projecte, com diagnosticar que la zona del peix és una zona «calenta» i de molt trànsit de clients, quan és públic i notori per a qualsevol persona que hagi trepitjat el mercat que la Nau del Peix és -malauradament- una de les menys transitades de tot el recinte. Tanmateix, volen buidar la Nau del Peix per ubicar allà uns gastrobars d'un gran restaurador, tal com han reconegut. I per això intenten "colar" la idea que el peix és una zona "calenta", que desplaçant-la al passadís de la Rasa ajudaria a revitalitzar aquesta àrea. "No és de rebut que presentin un informe tan poc curós amb la realitat terrassenca", diu el cupaire Ander Zurimendi.

Per tant, l'esborrany de Pla Director no està del tot aterrat a la realitat terrassenca. A més a més, tampoc està consensuat amb la societat civil. Un projecte "de ciutat" com aquest ha de comptar amb la participació real; i no limitar-se a l'autoproclamada Comissió de Seguiment del Mercat (que només està composada per ESCODI, la Diputació, Terrassa Centre, comerciants de Ca n'Aurell i la pròpia Junta del mercat i la regidora de Comerç: els poders econòmics). On estan els usuaris del mercat? Les entitats veïnals? Els 6 partits polítics de l'oposició? És per tot això que la CUP reclama obrir un procés de Participació Ciutadana real.

Una reforma "neoliberal" per atraure inversors estrangers

I això, sense entrar en el fet que el Pla Director és un pla neoliberal. Que no contempla ni la Sobirania Alimentària, ni l’Economia Social ni la recuperació de l’Espai Públic i manteniment de xarxes socials. Es limita  atraure una gran superfície pel soterrani i una altra de restauració per la nau del peix. Atraure el gran capital inversor.

A més a més, ales obren alteraran el patrimoni arquitectònic, industrial, estilístic... de la ciutat. No tot s’hi val. El patrimoni de la ciutat no està en venda. O és que gosarien posar un Viena a la masia Freixa? Així que la reforma farà perdre la seva identitat i afeblirà les xarxes socials (amb substitució de parades tradicionals per d’altres d’elitistes).

Demà, debat a Terrassa amb experts d'arreu

Per això, la CUP celebra demà una jornada de debat sobre reformes dels Mercats Municipals i revitalització del comerç local, que té lloc a Terrassa demà divendres. Per reflexionar amb experts i afectats de tot el territori: Tarragona, Reus, Girona, Sabadell, Barcelona, Ripollet, Sant Joan de Vilamajor... Comptarem, entre d'altres, amb la visita de la regidora i ex diputada de la CUP Eulàlia Reguant.

I és que, de vegades, ens ha resultat difícil articular un discurs alternatiu. Sabem el que no ens agrada, però: Quina és la nostra alternativa? Per això, demà ens trobem per generar entre totes la nostra alternativa. Les jornades tindran lloc al local de la CUP de Terrassa (Carrer Montcada, 155).