El Ple tomba el veto a distribuir Malarrassa als centres cívics

La proposta de la CUP rep l'adhesió de TeC, ERC i PDeCAT i s'imposa a l'equip de Govern i les dretes

El Ple de l'Ajuntament de Terrassa va aprovar ahir, per 14 vots a favor i 13 en contra, avalar la distribució del diari local MalarrassaEls grups d'esquerres i el PDeCAt van fer pinya per la llibertat d'expressió i l'ús comunitari dels centres cívics, sumant un total de 14 vots en favor de la proposta presentada per la CUP. Per contra, l'equip de Govern va fer pinya amb el PP i Ciutadans i van tornar a evidenciar la seva unió en el grup del 155. En aquesta ocasió, tanmateix, només van sumar 13 vots, un menys que els favorables a la llibertat de premsa i circulació de diaris. D'aquesta manera, la moció de suport a Malarrassa va quedar aprovada.

Cal recordar que el passat 22 de febrer es va prohibir la distribució d'aquest diari als diferents centres cívics i equipaments municipals. Aquesta decisió va ser justificada pel regidor de participació, Javi García, com una mesura per endreçar els espais municipals, tot al·legant que no hi cap tota publicació de distribució gratuïta. García va oferir ahir la possibilitat que Malarrassa establís un depòsit legal a cada centre cívic, on podria deixar "un o dos exemplars" de consulta. Tanmateix, Malarrassa és un diari de distribució gratuïta que no necessita consulta, sinó espais de distribució. També cal ressaltar que un exemplar de Malarrassa ocupa tanta superfície com una petita pila de 100Malarrassas.

El regidor Marc Medina va assegurar ahir que els espais municipals "no necessiten ser endreçats amb criteris ben qüestionables, sinó posar-los al servei de la ciutadania, les entitats i els projectes socials de la ciutat". I és evident que el diari Malarrassa és un projecte que neix de la base ciutadana i veïnal de la ciutat. "Distribuir el diari als centres cívics no hauria de ser una possibilitat que ofereixi (o no) l’Equip de Govern, sinó un dret al que no hem de posar entrebancs ni qüestionar", va afegir el regidor anticapitalista.

A més a més, la decisió de vetar la distribució del Malarrassa no sembla tenir massa sentit en una ciutat en el que el mapa comunicatiu és molt més limitat que el que existeix a altres ciutats de la mateixa mida poblacional (fet que respon a la pròpia idiosincràsia de Terrassa i a la manca de capitalitat política i administrativa que pel fet de no albergar administracions públiques supramunicipals). Per això, més que limitar la presència dels mitjans de comunicació locals, hauria de donar-lis suport actiu. No només perquè el paper de la premsa és clau per garantir un sistema de contrapesos i fiscalització de l’Administració pública, sinó també perquè ajuden a crear un relat col·lectiu d’una ciutat, Terrassa, que moltes vegades es troba mancada d’un discurs més autocentrat. Els mitjans de comunicació local són, doncs, una eina de creació d’imaginari col·lectiu divers i ple de significats.

Suport express del Consell d'ESS

En segon segon lloc, cal recordar que el darrer Ple municipal del mes de febrer va aprovar per unanimitat el nou Pla Estratègic d’Economia Social i Solidària, el qual contempla objectius com enfortir les empreses i entitats de l’ESS. Aquest veto xoca frontalment, doncs, amb els objectius del Pla. Encara més: Aquest dimarts hi va tenir lloc una sessió del Consell d'Economia Social, al centre cívic Francesc Macià, en el que el representant de la CUP Ander Zurimendi va instar el consell a mostrar el seu suport a Malarrassa i a instar l'equip de Govern a reconsiderar aquesta decisió. La proposta va ser aprovada per unanimitat dels membres del Consell d'ESS.