La CUP alerta que Terrassa Plaça destruirà bona part del petit comerç dels barris del voltant, encara que els promotors menteixin sobre el seu impacte econòmic
També els acusa de fomentar "una competició xovinista" entre els municipis de la comarca per veure qui es queda amb el pastís més gran, malgrat que el benefici real es concentra en mans de multinacionals
L'informe presentat pels gestors del Centre comercial Terrassa Plaça, a fi de justificar els suposats beneficis econòmics que la seva obertura depararà, és un document sesgat que ni tan sols aporta la documentació necessària per una anàlisi d'impacte econòmic seriós. Aquesta és la conclusió que s'extreu de la seva lectura, malgrat que des de la regidoria d'Urbanisme de l'Ajuntament de Terrassa s'hagi donat per bo.
Impacte econòmic
L’informe calcula que el centre comercial mourà una facturació de 55,5 milions d’euros anuals, provinents de 4 milions de visitants anuals. Ander Zurimendi, del grup de treball d’Economia Social de la CUP, es demana: “Si donem per vàlides aquestes dades, cal preguntar-nos: D’on sortirà aquest públic i aquests diners? Del No-Res?”.
Al contrari. El mateix informe reconeix que “casi el 70% de la facturación de Terrassa Centre procederá del área inferior a 10 minutos”. Tanmateix, tot seguit asseguren que “absorberá solamente el 1% del gasto total en su área de influencia”. Resulta evident, doncs, que el centre comercial xuclarà l’activitat econòmica dels barris limítrofs (Ca n’Anglada, Vilardell, Torre-sana, Montserrat…).
En segon lloc, els gestors i empresaris de Terrassa Centre aposten obertament per empobrir la resta de la comarca a costa dels seus beneficis. I no se n’amaguen. Per això reconeixen que fins a 22 milions d’euros de la facturació provindran de la despesa actual de residents d’altres municipis. O sigui, que hi haurà un “trasllat” de la despesa de Vacarisses a Terrassa, per exemple. Fantàstic! Així Terrassa guanya gràcies a l’empobriment dels altres.
Zurimendi assegura: “És evident que aquí no guanyen ni els ciutadans de Terrassa ni els d’altres pobles, sinó que els empresaris de sempre, que plantegen una competició per assolir més diners”. I afegeix: “És fastigós que ens proposin una competició xovinista entre municipis, quan no és més que una competició capitalista per fer-se amb els nostres diners”.
Tal com la majoria d’economistes plantegen avui en dia, el comerç i la despesa econòmica no pateix mai grans modificacions (tret de grans elements com una crisi econòmica). Per aquest motiu, el consum no augmentarà, sinó que es “traslladarà”. Concretament, de les botigues del barri a les butxaques dels empresaris presents al Terrassa Plaça. La transferència del benefici descapitalitzarà els diners que es mouen en l'activitat econòmica dels barris afectats per aquesta.
Creació de feina?
A més a més, els promotors també asseguren que el centre crearà 1.074 nous llocs de feina, tot i que des de la CUP veuen dues clarobscurs en aquesta hipòtesi: En primer lloc, no aporten dades que garanteixin que aquest serà el nombre de llocs de feina creats finalment, de forma que pot quedar com un senzill brindis al sol per 'blanquejar' la seva imatge social.
En segon lloc, la qualitat dels llocs de feina creats a grans superfícies pateixen, majoritàriament, d'una devaluació iprecarització de les condicions laborals respecte als del petit comerç o botigues tradicionals. De fet, l'explotació de la plantilla als grans supermercats, franquícies, etc, ha quedat més que demostrada amb documentals com Salvados (La Sexta) emès el passat novembre.
I en tercer lloc, és probable que els llocs de feina que pugui crear acabin sent compensats per la destrucció d'una quantitat similar als barris limítrofs.
El consum no augmentarà, sinó que es “traslladarà”. Concretament, de les botigues del barri a les butxaques dels empresaris presents al Terrassa Plaça.
Els llocs de feina que pugui crear acabin sent compensats per la destrucció d'una quantitat similar als barris limítrofs.