Quan el disseny del carrer afavoreix una agressió sexual

El grup de dones de la CUP va fer dimecres una marxa nocturna per detectar i 'mapejar' alguns punts foscs dels carrers de Terrassa

Una dotzena de dones feministes va sortir ahir la nit pels carrers de Terrassa, amb l’objectiu dedetectar aquells indrets que puguin ser afavoridors de violències masclistes (com la falta d’il·luminació, poca visibilitat...).

Aquesta 'Marxa Exploratòria' pretén així impregnar les polítiques d’urbanisme de la ciutat amb perspectiva de gènere, ja que fins ara sempre s’han fet des de l’androcentrisme (o sigui, una mirada exclusivament masculina). El grup de dones va preparar l’itinerari al nou local de la CUP, situat, a la carretera Montcada, des d’on precisament van donar el tret de sortida. El recorregut incloïa la zona sud del barri del centre, tot arribant al Parc dels Catalans, per després seguir fins a Vallparadís i tornar pel nord del barri Segle XX.

Acompanyades d’un mapa en paper amb el recorregut, les assistents debatien juntes l’estat dels carrers pels quals transitaven. Hi ha prou fanals? La intensitat lumínica és correcta? Hi ha trànsit de cotxes i de persones en aquesta zona? Hi ha alguna parada de bus o taxi a prop? Hi ha comerços o restaurants que generin confiança? Hi ha bars nocturns o altres botigues que generin des-confiança? Hi ha barreres visuals que tallin la vista de l’horitzó o la possible sortida? Espais que poden propiciar l’aïllament de les persones (com ara els passos subterranis, accessos aparcaments subterranis, murs opacs)?

A falta de recopilar i analitzar totes les percepcions i dades recollides ahir nit, ja es perceben unes grans mancances. Segons la militant de la CUP Montse Garcia, "vam trobar carrers molt foscs, poc freqüentats per gent, així com voreres realment estretes i ple de vehicles aparcats que fan de pantalla". Per això, Garcia conclou:"O camines per la carretera, o hi ha cert el perill que et fotin dins un portal d'una empenta", explica.

Segons Garcia, multiplicar el nombre de fanals, per si sol, no acabarà amb la violència masclista. Però sí pot servir com a eina per fomentar un debat més ample i profund. La militant cupaire prossegueix: “El mapa és més un mitjà que com una finalitat en sí mateixa. Però servirà per entendre que l’espai no opera igual pels homes que per les dones. Repensar i modificar l’espai públic amb una perspectiva feminista és urgent"

En tot cas, sí que caldrà procedir a aplicar mesures correctores en els àmbits treballats.