Posicionament de la CUP de Terrassa davant el projecte de la passarel·la de la Mútua

En la roda de premsa que la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública va organitzar el passat dimecres 29 d’octubre, la CUP de Terrassa va voler manifestar el seu rebuig al projecte de la passarel·la. Se suma a llista d’entitats adherides (26) al manifest de la (PDSP), agraint-li la feina feta i amb una clara voluntat de treballar conjuntament per tal d’aturar el projecte de la passarel·la. D’una banda creiem que la Sanitat Pública a Terrassa té problemes molt més greus que la construcció d’un passarel·la, i podríem parlar d’urgències col·lapsades, de casos de mala praxi, d’opacitat, de precarització dels llocs de treball... D’altra banda tampoc entenem el com s’ha fet: amb un extraordinari consens entre tots els grups amb representació municipal, amb presses i, de nou, demostrant que no s’ha comptat amb l’opinió del conjunt de terrassencs i terrassenques, els quals, només amb la seva organització i pressió, han estat fonamentals per a treure el debat a la llum i aturar (de moment) el projecte.

És per això que voliem fer públiques les següents consideracions:

El proppassat dia 25 de setembre d’enguany, es va oficialitzar i signar l’acord de cessió per 50 anys, (mitjançant concessió administrativa), d’una gran part de l’equipament públic, propietat dels FGC de la nova i futura estació dels ferrocarrils de l’Avinguda Jacquard a l’empresa privada Grup Mútua.

A l’acte varen assistir el Sr. Jordi Ballart com Alcalde de Terrassa, el Sr. Santi Vila, Conseller de Territori i Sostenibilitat., el Sr. Josep Betriu President de Grup Mutua; i el Sr. Enric Ticó, President de FGC.

Aquesta concessió dels 14.000 m2. ,aproximadament, de superfície i  segons paraules dels portaveus del Grup Mutua, servirà per ubicar el servei de Consultes Externes que ara es presta a l’edifici del c/ del Castell.

El preu pactat per aquest acord de 50 anys d’ús, és de 9 milions d’euros, o sigui 180 mil euros/any o el que és el mateix 15 mil euros/mensuals que equivalen a 1,07 €uros  per m2. preudel tot generós (per no dir escandalós) si tenim en compte que qualsevol local al centre de la ciutat no baixa de 7 ó 8 euros/m2.

Per tant es pot entendre que s’ha produït un tracte de favor amb un estalvi d’uns 48 milions d’euros en el transcurs dels 50 anys, a favor del grup Mútua, si ho comparem amb els preus habituals del mercat.

Una vegada més, es fa palès els tractes de favor que te una determinada classe política en complicitat amb l’empresa privada i els poders econòmics de la ciutat.

També volem aclarir que la construcció de la passarel·la, que servirà per connectar el nou equipament sanitari amb el ja existent complex sanitari de la Pl. del Dr. Robert, no és res més que una mala justificació del govern municipal i la resta de partits que tenen representació a l’Ajuntament. Ens ho presenten com una obra excel·lent, que arquitectònicament serà una “meravella” i com un gran equipament per a la ciutat a cost zero, doncs els 2 ó 3 milions d’euros que costa i la seva execució aniran a càrrec del promotor que ha presentat la sol·licitud o sigui el grup Mútua.

Cal no oblidar que la passarel·la com a regal no està deslligada de la concessió d’ús dels 14.000 m2. Amb això volem dir que sense la concessió d’aquest nou espai el grup Mutua no presentaria aquesta proposta que ens diuen els representants polítics que es tan atractiva per a la ciutat, nosaltres creiem tot el contrari,  i que per poder fer possible la seva execució, inclús han hagut de modificar el POUM de forma aparentment precipitada.

Es quelcom paradoxal que aquesta passarel·la de connexió que diuen que el grup Mútua cedirà a la ciutat va ser aprovada per unanimitat per tots els representants polítics presents al Ple (Equip de Govern i Oposició), manifestant tots ells que es felicitaven per haver aconseguit un acord tant beneficiós per a la ciutat.

El sorprenent d’això, és que part de l’equip de govern que en aquell Ple, va aprovar aquest projecte de la passarel·la, ara sembla que està en contra del mateix, doncs donen suport al recurs presentat des de la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública. Curiós, no? Creiem que la ciutadania és mereix una explicació, més enllà d’aquest canvi de posicionament -¡benvingut sigui!- i que d’altra banda els hi reconeixem i rebem amb satisfacció la nova postura.

Hi ha una altre forma democràticament possible de fer política municipal,  que passa per debatre de forma oberta, amb tota la informació necessària i amb un procés de participació de la ciutadania , tots els assumptes que són de ciutat, i que ens afecten de manera directa, com és el cas que avui denunciem.

Per una sanitat pública, universal i transparent!

CUP de Terrassa, 30/10/2014
Terrassa, Països Catalans