La CUP proposa afavorir l’arribada de cooperatives d’Economia Social a les actuals parades buides del Mercat de la Independència i així revifar-lo

S’instal·larien a l’ala on ja hi són les parades ‘socials’ de Fupar i Ca n’Oliveró, tot creant una mena de “Racó Cooperatiu” del mercat. S'impulsa així un model de Comerç més sostenible i autocentrat, potenciant l'economia social -malgrat que a petita escala-

La CUP presentarà a la propera Comissió de Cultura i Innovació i Projecció de la Ciutat, de dia 21 de juny, una proposta per a revifar la vida dels dos mercats municipals de Terrassa mitjançant l’impuls de l’Economia Social i Solidària (ESS).

Es tracta de la instal·lació de projectes cooperatius a les parades que ara mateix es troben buides a tots dos mercats, fomentant així la creació d’una mena de Racó cooperatiu o Plaça Cooperativa dins el propi mercat.

L’Ajuntament (propietari i co-gestor dels mercats) podria oferir l'exempció fiscal sencera o una rebaixa substantiva en la tassa que tota parada de mercat ha de pagar com a cànon pel règim de concessió de l’espai. Les entitats, botigues i projectes cooperatius, per la seva part, s’hauràn de comprometre a dinamitzar la vida diària del mercat. I més concretament, del racó on se situïn.

En el cas del Mercat de la Independència, actualment té una ocupació molt elevada del quasi centenar de parades que el conformen. Però encara queden dos punts magres. Per una banda, a la zona del Peix es troben cinc llotges buides. Per l’altra, l’ala del Mercat que dóna a la cantonada del carrer Rassa amb La Rambla. Allà es troben actualment 5 parades buides, totes seguides, que podrien conformar un ‘Racó Cooperatiu’. A més a més, cal destacar que precisament acaba de tancar aquest darrer mes un d’aquests cinc espais: L’obrador de pasta fresca.

La necessitat de revifar aquesta zona del Mercat és, doncs, evident. I també que existeix l’espai on fer-ho. Un altre aspecte positiu per triar aquest indret per la prova pilot és l’existència, actualment, de dos parades de l’àmbit social: La parada agroecològica Ca n’Oliveró i les flors i plantes de Fupar. D’aquesta manera, ja tenim elements que reforçarien la configuració d’aquest Espai Cooperatiu i Social.

La proposta ja va ser posada en comú amb l’agrupació de paradistes, en una reunió mantinguda amb la seva presidenta, Yolanda Alfaro. Des de l’agrupació asseguren a la CUP que estan oberts a estudiar tot projecte, inclòs aquest. Posen com a condició, però, que en cas que les noves parades estiguin exemptes de pagar el lloguer, aquestes no venguin els mateixos productes o serveis ja existents al mercat (i així no fer competència amb el ja existent).

Des de la CUP, a més a més, es considera que aquestes noves parades poden ser estratègiques en la dinamització dels mercats; tota vegada que el públic que acostumen a moure és més jove que la mitjana del Mercat. Tallers d’art, de bisuteria reciclada, fusteria, teles, llibreries alternatives, projectes relacionats amb la Soberania Alimentària…Les opcions són múltiples. I en alguns casos podria servir per alleugerir els costos de pagament d’un local que aquest tipus d’associacions i entitats han d’encarar, tot reubicant-se al nou Racó Social del Mercat de la Independència. I és que ales parades de major dimensió poden acollir també la seu física d’entitats relacionades amb el tercer sector.

Macdonalització de la ciutat

A més a més, cal situar l’impuls al comerç de proximitat en la línia de treball que la CUP manté des de la tardor. El foment dels mercats municipals (i del comerç local en general), es contraposa a l’expansió de centres comercials i grans supermercats, que estan perpetrant una vampirització de la identitat de la ciutat. En canvi, per la seva idiosincràcia i simbolisme, cal revifar la vida dels dos mercats existents (Independència i del Triomf) i del mercadet de l'Avinguda Béjar.

Per això, la CUP dóna suport a la recollida de signatures iniciada en contra de Terrassa Plaça per les associacions de veïns de Montserrat, Vilardell, Torre-sana, Ca n’Anglada, a més de Dones amb Empenta de Vilardell, Aturats de + de 50 anys i l’Associació de comerciants de Ca n’Anglada. I anima a totes les persones que simpatitzen amb la CUP a oferir la seva signatura.

L’oposició a l’obertura del nou McDonald’s, a l’expansió física del Parc Vallès i a la constant inauguració de nous grans supermercats són també eixos de la nostra política econòmica. De forma proactiva, en canvi, hem proposat la Protecció de Botigues Emblemàtiques; la moratòria de grans superficies; la creació del Consell d’Economia Social i Solidària; la introducció de clàusules socials en les licitacions de l’Ajuntament; la creació d’una Fira de Nadal de parades cooperatives i estudiar la possibilitat de crear un Mercat Agroecològic setmanal a Terrassa.