La CUP alerta del focus de contaminació que pateixen els nens i nenes a les portes de les escoles per l’aglomeració de cotxes

 Proposa limitar el temps d’estacionament de vehicles (com les àrees 'Petó i Adéu que acaba d’estrenar Sabadell), per afavorir la mobilitat en hores punta

 

 La CUP s’afegeix a la Setmana Europea de la Mobilitat de 2018, que es celebra entre el 16 i el 22 de setembre a tot el continent, amb una bateria de propostes per millorar la ciutat de Terrassa que arrenca avui.   

Avui, concretament, la CUP posa avui l’èmfasi en la pol·lució de l’aire que pateixen els nens i nenes a les entrades i sortides d’escola, degut a les aglomeracions de vehicles que s’hi formen pels pares i mares. Ja sigui per esperar aparcats en doble filera amb el motor engegat o fent voltes en torn a l’edifici (per falta d’aparcament), els accessos escolars són avui els punts més contaminats de tota la ciutat. De fet, el trànsit de cotxes és la principal font d’emissions de contaminants. 

És per això que la CUP proposa limitar tant l’accés com l’estacionament de vehicles als accessos escolars, de forma que s’eviti la generació d’una atmosfera procliu a l’adquisició de malalties respiratòries. Actualment, l’Ajuntament de Terrassa ja treballa a millorar la qualitat de l’aire en els accessos escolars, per mitjà del programa Camins Escolars. Tanmateix, la CUP creu que cal ser més contundent en les polítiques de Mobilitat. Per això, proposa establir un sistema similar al de Petó i Adéu, estrenat en ‘prova pilot’ a les escoles de Sabadell la setmana passada. Segons el regidor Marc Medina, "es tracta de zones d’aparcament davant col·legis, on els cotxes puguin quedar-se només 2 minuts: El temps precís perquè pares, mares i criatures s'acomiadin i marxin, sense baixar del vehicle". I així deixin pas a qui vingui darrere. En tot cas, la CUP proposa debatre conjuntament els detalls del programa Petó i Adéu (que prové de l’anglès Kiss and Ride), pel que fa al nombre de places d’estacionament i el temps màxim per aparcar que s’estableix, així com quines escoles afectaria. 

Però no només cal limitar l’ús de vehicles. També cal reduir de manera dràstica el seu ús, tot potenciant l’arribada a escola a peu, bicicleta o patinet. "De fet", explica Marc Medina, "un estudi de la regidoria de Mobilitat de Terrassa -presentat al juliol de 2018-,  explica que un 32% dels infants que són portats en cotxe, realment, viuen a menys de 875 metres de l’escola". I per tant, conclou el cupaire, a una distància del tot assumible per fer-la caminant. 

Per això, la CUP considera que el projecte de Camins Escolars ha de ser complementat amb el de Petó i Adéu (o qualsevol altra de les maneres amb el que es vulgui anomenar). I proposarà que sigui incorporat al Pla de Seguretat Vial, dins del Pla de Seguretat de Terrassa (que precisament s’està debatent i redactant aquesta tardor). 

Però cal donar seguretat als recorreguts principals que arriben a l’escola. Cal fomentar que els nens i nens puguin anar a l’escola sols o en grups de nens. I això passa també per fer recorreguts amb les AMPA, així com habilitant espais per deixar lligades les bicicletes i els patinets (com ara passa l'Escola Pia).